MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITĂTII SOCIALE SI FAMILIEI
  ORDIN
  pentru aprobarea 
    Procedurii privind declararea lunară de către angajatori a evidentei nominale 
    a asiguratilor si a obligatiilor de plată la bugetul asigurărilor pentru somaj
            
    Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
            
    în temeiul prevederilor art. 17 din Hotărârea Guvernului nr. 737/2003 
    privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale 
    si Familiei, cu modificările si completările ulterioare,
            
    având în vedere prevederile art. 21 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul 
    asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării fortei de muncă, cu modificările 
    si completările ulterioare, ale art. 9 din Normele metodologice de aplicare 
    a Legii nr. 76/2002, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 174/2002, cu modificările 
    si completările ulterioare, si prevederile Ordonantei Guvernului nr. 86/2003 
    privind reglementarea unor măsuri în materie financiar-fiscală, cu modificările 
    si completările ulterioare,
            
    emite următorul ordin:
  Art. 1. – Se 
    aprobă Procedura privind declararea lunară de către angajatori a evidentei 
    nominale a asiguratilor si a obligatiilor de plată la bugetul asigurărilor 
    pentru somaj, prevăzută în anexă, care face parte integrantă din prezentul 
    ordin.
  Art. 2. – Pe 
    data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul nr. 110/25 februarie 
    2002 al ministrului  muncii si solidaritătii sociale, publicat 
    în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 181/18.03.2002, se abrogă.
          
    Art. 3. – Prezentul 
    ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
  Ministrul muncii, 
    solidaritătii sociale si familiei,
  Elena DUMITRU
  Anexă
  Procedura
   privind 
    declararea lunară de către angajatori a evidentei nominale a asiguratilor 
    si a obligatiilor de plată la bugetul asigurărilor pentru somaj
  I. Organizarea depunerii/transmiterii de 
    către angajatori a declaratiei lunare privind evidenta nominală a asiguratilor 
    si a obligatiilor de plata la bugetul asigurărilor pentru somaj
  Art. 1. - Obligatia 
    depunerii/transmiterii de către angajatori a declaratiei lunare prevăzută 
    la art. 21 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru somaj 
    si stimularea ocupării fortei de muncă, cu modificările si completările ulterioare, 
    se realizează prin completarea documentului prezentat în anexă, care cuprinde 
    evidenta nominală a asiguratilor si a obligatiilor de plată la bugetul asigurărilor 
    pentru somaj, denumit în continuare declaratie. 
  Art. 2. – (1) 
    Începând cu data de 1 ianuarie 2004, declaratia se depune/transmite 
    până la data de 25 inclusiv, a lunii următoare celei pentru care se datorează 
    drepturile salariale si/sau veniturile de natura acestora, la agentia pentru 
    ocuparea fortei de muncă în a cărei rază teritorială se află sediul angajatorului 
    persoană juridică sau domiciliul angajatorului persoană fizică.
                  
    (2) În cazul în care angajatorii persoane juridice, au sucursale si/sau 
    puncte de lucru, acestia depun/transmit declaratia, cumulat, atât pentru activitatea 
    proprie cât si pentru activitatea sucursalelor si/sau punctelor de lucru după 
    caz, la agentia pentru ocuparea fortei de muncă în a cărei rază teritorială 
    îsi are sediul angajatorul persoană juridică.
                  
    (3) Angajatorii depun/transmit declaratia, obligatoriu, în format electronic 
    (suport magnetic/e-mail).
                  
    (4) În cazuri temeinic justificate, directorul executiv al agentiei 
    judetene pentru ocuparea fortei de muncă, respectiv a municipiului Bucuresti, 
    poate aproba pentru angajatorii cu mai putin de 5 salariati, depunerea declaratiei 
    lunare pe suport de hârtie. 
                 
    (5) În termen 
    de 15 zile de la publicarea prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, 
    Partea I, agentiile judetene pentru ocuparea fortei de muncă, respectiv agentia  
    municipiului Bucuresti, vor publica pe site – ul propriu procedura 
    electronică prin care angajatorii au acces la formularul declaratiei. Acest 
    formular va putea fi vizualizat, completat si transmis  prin 
    mijloace electronice. 
  Art. 3. –  
    Directorul executiv al fiecărei agentii judetene pentru ocuparea fortei 
    de muncă, respectiv al Agentiei Municipale pentru Ocuparea Fortei de Muncă 
    Bucuresti, va stabili, prin decizie, arondarea angajatorilor pe agentii locale 
    în functie de sediul sau domiciliul acestora, pentru depunerea/transmiterea 
    declaratiei lunare,  precum si competentele de prelucrare 
    a datelor înscrise în aceasta. Centralizarea bazei de date se asigură la nivelul 
    agentiilor judetene pentru ocuparea fortei de muncă, respectiv a municipiului 
    Bucuresti.   
  II. Modul de completare a declaratiei 
    
  Art. 4. – Capitol 
    1 - Evidenta nominală a asiguratilor si a obligatiilor de plată la bugetul 
    asigurărilor pentru somaj, prevăzută în Anexa 1 la prezenta procedură, se 
    completează după cum urmează: 
   
    1.     La rubrica CUI 
    (Cod fiscal) se înscrie numai partea numerică a acestuia.
   
    2.     Rubrica Cod 
    numeric personal reprezintă codul numeric personal al angajatorului care 
    nu are cod fiscal sau nu este înregistrat la Oficiul registrului comertului 
    (Exemplu: persoane fizice care angajează personal casnic, conform legii).
   
    3.     La rubrica Denumire 
    angajator se înscrie denumirea completă  a angajatorului 
    asa cum este înregistrat la Oficiul Registrului Comertului.
   
    4.     Evidenta nominală 
    a asiguratilor are în vedere persoanele care se află în următoarele situatii 
    prevăzute de lege:
  a) persoanele 
    care desfăsoară activităti pe baza de contract individual de muncă;
  b) functionarii 
    publici si alte persoane care desfăsoară activităti pe baza actului de numire;
  c) persoanele 
    care îsi desfăsoară activitatea în functii elective sau care sunt numite în 
    cadrul autoritătii executive, legislative ori judecătoresti, pe durata mandatului;
  d) militarii 
    angajati pe bază de contract;
  e) persoanele 
    care au raport de muncă în calitate de membru cooperator;
  f) alte persoane 
    care realizează venituri din activităti desfăsurate potrivit legii si care 
    nu se regăsesc în una din situatiile de mai sus.
   
    5.     Rubrica Tip 
    contract se completează cu Tn pentru toate raporturile de muncă/serviciu 
    cu durata normală a timpului de muncă/lucru de 8 ore/zi si cu Tp pentru contractul 
    individual de muncă cu timp partial de lucru.
   
    6.     Rubrica Număr 
    ore normă în zi se completează cu numărul de ore de lucru normate în zi 
    conform tipului de contract. 
   
    7.     Rubrica Număr 
    zile contributive în lună se completează cu numărul de zile lucrătoare 
    normate în lună, conform tipului de contract. 
   
    8.    Rubrica Bază 
    de calcul se completează cu drepturile bănesti determinate în conformitate 
    cu prevederile art.14 alin.(3) din Normele metodologice de aplicare a Legii 
    nr. 76/2002, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 174/2002, cu modificările 
    si completările ulterioare, pentru  asiguratii prevăzuti 
    la art. 19 lit. a) - d) sau, după caz, pentru asiguratii prevăzuti la art. 
    19 lit. e) si f) asupra veniturilor brute lunare realizate. Pentru persoanele 
    care au stagiu de cotizare partial, ca urmare a începerii/încetării raporturilor 
    de muncă/serviciu în cadrul lunii de raportare, baza de calcul se consideră 
    în functie de numărul de ore efectiv lucrate în lună. În cazul concediilor 
    de sarcină si lăuzie, precum si a concediilor medicale pentru incapacitate  
    temporară de muncă se va completa ca pentru program normal de lucru. 
    
   
    9.    Rubrica Contributie 
    individuală datorată se completează cu suma rezultată prin aplicarea cotei 
    de 1% asupra bazei de calcul determinată conform pctului anterior.
  10.Rubrica Contributie 
    individuală virată se completează cu suma  înscrisă 
    pe ordinul de plată cu care s-a efectuat viramentul. 
  Art. 5.– Capitol 
    2 – Date despre angajator;  deduceri si reduceri 
     prevăzută în Anexa 2 la prezenta procedură,  
    se completează după cum urmează:
   
    1.     Rubrica Total 
    fond salarii brute realizate se completează cu fondul de salarii determinat 
    în conformitate cu prevederile art. 13 din Normele metodologice, aprobate 
    prin Hotărârea Guvernului nr. 174/2002, de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind 
    sistemul asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării fortei de muncă, 
    cu modificările si completările ulterioare.
   
    2.     Deducerile si 
    Reducerile se completează doar de către angajatorii care beneficiază de ele.
   
    3.     Rubrica Rectificativă 
    se completează cu litera X, numai dacă este cazul.
  Art. 6. – Nedepunerea 
    declaratiei lunare până la termenul stabilit, precum si completarea 
    acesteia altfel decât conform modelelor prevăzute în anexele 1 si 2 la prezenta 
    procedură, sau cu date eronate, se sanctionează potrivit legii.
  III. 
    Modalitatea de transmitere în format electronic a declaratiei lunare si conditiile 
    tehnice standard pentru formatul electronic
     
    Art. 8. – Declaratiile în format electronic se vor transmite prin E-mail 
    ca fisiere atasate la un mesaj semnat de persoana autorizată să facă depunerea 
    declaratiei lunare, iar cele pe suport magnetic se depun pe discheta FD 3,5” 
    sau CD in dublu exemplar. Dischetele/CD-urile vor fi etichetate cu informatiile 
    următoare:
   1.     denumire fisier
   2.     denumire angajator
   3.     cod fiscal angajator
   4.     anul si luna 
    pentru care se depune declaratia (aaaa.ll)
   5.     numărul dischetei/CD-ului 
    dacă sunt mai multe (ex:1/3,2/3,3/3, pentru 3 dischete/CD-uri)
       Art. 9. – Declaratia 
    electronică va contine doua fisiere de tip DBF sau TXT, (înregistrări de lungime 
    fixă) pentru fiecare capitol,  care va avea în mod obligatoriu 
    următoarele denumiri si continut:
   
    1.     Cap1. DBF sau 
    Cap1. TXT –  
    Anexa 1 la prezenta procedură  
   
    2.     Cap2. DBF sau 
    Cap2. TXT –  Anexa 2 la prezenta 
    procedură
   3.     Câmpurile 
    din structura fisierelor sunt de lungime fixă iar ordinea lor este obligatorie, 
    indiferent dacă se completează sau nu.
   4.     În 
    descrierea de mai jos „Tip câmp” are  următoarea semnificatie 
    
            
    N – numeric,  aliniat la dreapta
            
    C – caracter (alfanumeric), aliniat la stânga, fără diacritice
  5. În situatia 
    transmiterii fisierelor tip DBF se va respecta obligatoriu denumirea câmpurilor 
    date în structurile de fisier. 
   6.     Descrierea 
    fisierelor aferente anexelor 1 si 2 la prezenta procedură este următoarea:
  Fisierul Cap1. 
    DBF sau Cap1. TXT (Anexa 1) 
    contine câte o înregistrare pentru fiecare asigurat  si 
    are următoarea structură: 
  
     
     
      |  | Denumire câmp | Tip  | Lung | Semnificatie | 
     
      | Luna declaratiei  | LD | N | 2 | Se completează cu luna  
          anului pentru care se întocmeste declaratia | 
     
      | Anul declaratiei | AD | N | 4 | Se completează cu  
          anul  pentru care se întocmeste declaratia | 
     
      | Cod unic de înregistrare 
          (CUI)/CF pentru angajatori persoane juridice | CF | N | 10 | Se completează partea numerică 
          a codului unic de înregistrare /codului fiscal atribuit angajatorilor 
          - persoane juridice | 
     
      | Cod unic de înregistrare 
          (CUI)/CNP angajator persoane fizice  | CNPA | N | 13 | Contine Codul unic de înregistrare 
          atribuit prin Certificatul de înregistrare  angajatorilor 
          persoane fizice     (codul numeric 
          personal al angajatorului). | 
     
      | Nume si prenume asigurat 
           | NUME | C | 30 | Contine numele si prenumele 
          asiguratului | 
     
      | Cod numeric personal  | CNP | N | 13 | Contine codul numeric personal 
          al  asiguratului | 
     
      | Tip contract | TC | C | 2 | Se completează cu Tn pentru        
          toate raporturile de muncă/serviciu cu durata normală a timpului 
          de muncă/lucru de 8 ore/zi  si cuTp pentru contract 
          individual de munca cu timp partial de lucru | 
     
      | Număr ore norma în zi | NON | N | 2 | Se completează cu numărul 
          de ore de lucru normate în zi conform tipului de contract.  | 
     
      | Număr de zile contributive 
          în lună | NZN | N | 2 | Se completează cu numărul 
          de zile lucrătoare normate în lună, conform tipului de contract.(mai 
          mic sau egal cu numarul de zile lucrătoare din luna respectiva, sau 
          după caz, mai mic sau egal cu numarul de zile calendaristice din luna 
          respectiva în cazul militarilor angajati pe bază de contract) | 
     
      | Baza de calcul | BC | N | 9 | Se completează cu drepturile 
          bănesti determinate în conformitate cu prevederile art.14 alin.(3) din 
          Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul 
          asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării fortei de muncă, aprobate 
          prin Hotărârea Guvernului nr. 174/2002, cu modificările si completările 
          ulterioare, pentru  asiguratii prevăzuti la art. 19 
          lit. a) - d) sau, după caz, pentru asiguratii prevăzuti la art. 19 lit. 
          e) si f) asupra veniturilor brute lunare realizate. Pentru persoanele 
          care au stagiu de cotizare partial, ca urmare a începerii/încetării 
          raporturilor de muncă/serviciu în cadrul lunii de raportare, baza de 
          calcul se consideră în functie de numărul de ore efectiv lucrate în 
          lună. În cazul concediilor de sarcină si lăuzie, precum si a concediilor 
          medicale pentru incapacitate  temporară de muncă se 
          va completa ca pentru program normal de lucru.  | 
     
      | Contributia individuală datorată | CID | N | 7 | Contine contributia datorată 
          de asigurat si retinută de angajator (1% din BC) | 
     
      | Contributia individuală virată | CIV | N | 7 | Contine contributia virată 
          de angajator | 
     
  
  
   
  Fisierul Cap2. 
    DBF sau  Cap2. TXT (Anexa 2) 
    contine o singură înregistrare si are următoarea structură:
  
     
     
      |  | Denumire câmp | Tip  | Lung | Semnificatie | 
     
      | Luna declaratiei | LD | N | 2 | Se completează cu luna  
          anului pentru care se întocmeste declaratia | 
     
      | Anul declaratiei | AD | N | 4 | Se completează cu anul  
          pentru care se întocmeste declaratia | 
     
      | Denumire angajator | DEN | C | 30 | Contine denumirea angajatorului | 
     
      | Cod unic de înregistrare 
          (CUI)/CF pentru angajatori persoane juridice | CF | N | 10 | Se completează partea numerică 
          a codului unic de înregistrare /codului fiscal atribuit angajatorilor 
          - persoane juridice | 
     
      | Cod unic de înregistrare 
          (CUI)/CNP angajator persoane fizice | CNPA | N | 13 | Contine Codul unic de înregistrare 
          atribuit prin Certificatul de înregistrare  angajatorilor 
          persoane fizice (codul numeric personal al angajatorului). | 
     
      | Localitatea (oras,comună) | LOC | C | 30 | Adresa, sediu angajator-localitate 
          (oras sau comună) | 
     
      | Strada (strada, satul) | STR | C | 30 | Adresa, sediu angajator-strada 
          sau satul - dacă localitatea este oras, 
          se completează obligatoriu si strada | 
     
      | Numar | NRA | C | 10 | Adresa, sediu angajator-număr | 
     
      | Bloc | BL | C | 10 | Adresa, sediu angajator-bloc | 
     
      | Scara | SC | C | 4 | Adresa, sediu angajator-scara | 
     
      | Etaj | ET | C | 2 | Adresa, sediu angajator-etaj | 
     
      | Apartament | AP | C | 4 | Adresa, sediu angajator-apartament | 
     
      | Sector | SECT | N | 1 | Adresa, sediu angajator-sector 
          (numai pentru Bucuresti) | 
     
      | Judet | JUD | C | 15 | Adresa, sediu angajator-judet | 
     
      | Telefon | TEL | N | 9 | Telefon de legatura angajator | 
     
      | Fax | FAX | N | 9 | Numarul de fax al angajatorului | 
     
      | e-mail | MAIL | C | 30 | Adresa de e-mail a angajatorului | 
     
      | Total fond salarii brute 
          realizate | FS | N | 15 | Contine total fond de salarii 
          brute realizate de asiguratii mentionati la art.19 din Legea nr.76/2002 
          privind sistemul asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării fortei 
          de muncă, cu modificările si completările ulterioare,  determinat 
          în conformitate cu prevederile art. 13 din Normele metodologice de aplicare 
          a Legii nr. 76/2002, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 174/2002, 
          cu modificările si completările ulterioare. Nu poate fi mai mic decat 
          suma bazelor de calcul din capitolul 1 | 
     
      | Deducere recuperată cf. Art. 
          80 din Legea nr. 76/2002 | DED80REC | N | 10 | Deduceri din contributia 
          datorată de angajator, recuperată conform art. 80 din Legea nr. 76/2002 | 
     
      | Deducere de restituit cf. 
          Art. 80 din Legea nr. 76/2002 | DED80RES | N | 10 | Deduceri din contributia 
          datorată de angajator, de restituit conform art. 80 din Legea nr. 76/2002 | 
     
      | Deducere recuperată cf. Art. 
          85 din Legea nr. 76/2002 | DED85REC | N | 10 | Deduceri din contributia 
          datorată de angajator, recuperată conform art. 85 din Legea nr. 76/2002 | 
     
      | Deducere de restituit cf. 
          Art. 85 din Legea nr. 76/2002 | DED85RES | N | 10 | Deduceri din contributia 
          datorată de angajator, de restituit conform art. 85 din Legea nr. 76/2002 | 
     
      | Deducere recuperată în baza 
          Legii nr. 116/2002 | DED116REC | N | 10 | Deduceri din contributia 
          datorată de angajator, recuperată în baza Legii nr. 116/2002 si a Normelor 
          metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.149/2002 | 
     
      | Deducere de restituit în 
          baza Legii nr. 116/2002 | DED116RES | N | 10 | Deduceri din contributia 
          datorată de angajator, de restituit în baza Legii nr. 116/2002 si a 
          Normelor metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.149/2002 | 
     
      | Reducere recuperată conform 
          art. 93 si art. 94 din Legea nr. 76/2002 | RED9394REC | N | 10 | Reduceri ale contributiei 
          datorate de angajator, recuperate conform art. 93 si art. 94 din Legea 
          nr. 76/2002 | 
     
      | Reducere de restituit conform 
          art. 93 si art. 94 din Legea nr. 76/2002 | RED9394RES | N | 10 | Reduceri ale contributiei 
          datorate de angajator, de restituit conform art. 93 si art. 94 din Legea 
          nr. 76/2002 | 
     
      | Numele persoanei autorizate | NUMEA | C | 15 | Numele persoanei autorizate 
          să depună declaratia | 
     
      | Prenumele  persoanei 
          autorizate | PREA | C | 15 | Prenumele persoanei autorizate 
          să depună declaratia | 
     
      | Functia persoanei autorizate | FUNCT | C | 15 | Functia persoanei autorizate 
          să depună declaratia | 
     
      | Modul de trimitere a declaratiei 
          lunare | MOD | C | 1 | Contine M dacă se face pe 
          suport magnetic si E dacă se trimite pe cale electronică | 
     
      | Număr dischete/CD  | NRD | N | 2 | Contine numărul de dischete 
          sau CD-uri care contin declaratia | 
     
      | Rectificativa | REC | C | 1 | Contine X daca este declaratie 
          rectificativa si nimic daca nu este declaratie rectificativa | 
     
  
                  
    Toate câmpurile numerice 
    din anexele 1 si 2 la prezenta procedură sunt pozitive.          
    
  In  
    capitolul 1 (anexa1 la prezenta procedură):
  -    
    completarea tuturor câmpurilor este 
    obligatorie.
            
    In capitolul  2 (anexa 2 la prezenta procedură):
   -         
     câmpurile obligatorii 
    sunt: LD, AD, DEN, CUI(CF/CNPA), 
    LOC, JUD, FS, NUMEA, PREA, FUNCT, MOD, NRD
   -         
     câmpurile care se 
    completează numai dacă este cazul sunt: 
    STR, NRA, BL, SC, ET, AP, SECT, TEL, FAX, MAIL, DED80REC, DED80RES, 
    DED85REC, DED85RES, DED116REC, DED116RES, RED9394REC, RED9394RES, REC
  Metoda de stabilire 
    a stagiului de cotizare
  Pentru stabilirea 
    stagiului de cotizare, se va utilliza o tabelă care va contine numarul de 
    zile lucrătoare corespunzator 
    fiecarei luni din an.
  Din calculul:
  NON * NZN / 8
  rezultă echivalentul 
    in numar de zile normale (8 ore) lucrate in luna respectivă. Calculul stagiului 
    de cotizare pentru asiguratii cu contract 
    de muncă cu timp partial 
    de lucru, se face adunând echivalentul 
    in număr de zile normale 
    (8 ore) lucrate, corelând  
    rezultatul obtinut cu tabela care contine  
    numărul de zile lucratoare 
    corespunzator fiecarei luni.
  Se va calcula 
    suma contributiilor individuale datorate, grupată după CF/CNPA, LD 
    si AD. Această sumă se va  
    corela cu tabela primită de la MF referitoare 
    la sumele platite de angajator reprezentând contributia individuală de asigurari 
    pentru somaj retinută de la asigurati, determinându-se astfel 
    dacă angajatorul 
    a achitat integral această obligatie bugetară, in caz contrar 
    procedându-se conform 
    legii.
  Se va calcula 
    procentul de 3% din Total fond salarii brute realizate de asiguratii mentionati 
    la art.19 din Legea nr.76/2002, cu modificările si completările ulterioare 
    . Aceasta sumă se va  
    corela cu tabela primită de la MF referitoare 
    la sumele platite de angajator reprezentând contributia pentru somaj datorată de angajator, 
    determinându-se astfel 
    dacă angajatorul 
    a achitat integral această obligatie bugetară, in caz contrar 
    procedându-se conform 
    legii.